piątek, 20 marca 2015

Tahini

Tahini jest dość popularną, chyba ze względu na to, że jest składnikiem hummusu, pastą sezamową.
Już nieraz widziałam na blogach dania z użyciem właśnie tahini, więc postanowiłam sama zasmakować tego fenomenu. Hmm... jedyne co nasuwa mi się po jej spróbowaniu, to że jest mega sezamowa, no ale to chyba nie jest niczym odkrywczym;) Na razie zdążyłam wypróbować ją jako dodatek do owsianki i jest ona dość smaczna, jednak według mnie masła orzechowego nic nie przebije;)



Składniki:
  • 300g sezamu
  • ewentualnie łyżka oleju
Sezam delikatnie podprażamy na patelni. Od razu ostrzegam, że dość łatwo go przypiec, tak naprawdę do zezłocenia wystarczy mu pół lub minuta pieczenia na dobrze rozgrzanej patelni.
Następnie blendujemy go, aż do uzyskania gładkiej masy. Potrwa to na pewno kilka minut, jednak jeśli masa nadal będzie gęsta możemy dodać łyżkę oleju. 
Tahini przelewamy do słoiczka i przechowujemy w lodówce.

Dlaczego warto przygotować tahini, czyli krótko o wartościach odżywczych i właściwościach sezamu:
  • jest świetnym źródłem witamin z grupy B oraz A i E,
  • zawiera sporo magnezu, potasu, wapnia, żelaza, cynku i fosforu
  • jest bogaty w dobre kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom cholesterolu oraz usprawniają pracę jelit.


20 komentarzy :

  1. Jeszcze nie maiłyśmy okazji aby wykonać własną tahinę ale próbowałyśmy ją z firmy Primavika.
    Nie była to miłość od pierwszego wejrzenia ale gdy się skończyła po kilku dniach nabrałyśmy na nią sporej ochoty :P Widocznie nasze kubki smakowe działają z opóźnieniem :D
    Generalnie bardzo lubimy sezam a szczególnie chałwę, dlatego planujemy wykonać jakieś słodkości z użyciem tahiny na słodko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że moje kubki smakowe też zadziałają z opóźnieniem. tak samo było w przypadku masła orzechowego;)

      Usuń
  2. Sezam próbowałem w różnych postaciach, ale nigdy nie miałem okazji spróbować humusu. Szkoda, że ciężko o chałwę bez dużej ilości słodkiego syropu lub cukru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy podobnie :) Prawdziwego humusu również nie miałyśmy okazji spróbować ale zmienimy to niebawem :P Chałwę trzeba zrobić samemu bo te sklepowe są strrrasznie słodkie i mdlące :/ Kiedyś (jak jeszcze byłyśmy małymi słodkimi dziewczynkami xD ) to nasza babcia kupowała nam chałwę na wagę, która w ogóle nie smakowała tak jak te dzisiejsze w plastikowych opakowaniach. To były czasy... :)

      Usuń
    2. Z chęcią zobaczę zdjęcia, na których byłyście małe. Ciężko mi to sobie wyobrazić, bo jesteście dosyć wysokie. :)
      Ja pamiętam, że kiedyś można było kupić krówki na wagę, dobre, maślane i nie za słodkie.

      Usuń
    3. Jesteśmy dość wysokie ale czy widziałeś nas kiedyś na żywca? xD
      Kiedyś można było kupić mnóstwo łakoci, których teraz już nie ma tak dobrych :/

      Usuń
    4. Pewnie, nie raz Was się przyglądałem. Całe szczęście, że nie wiecie, jak wyglądam. :D

      Usuń
    5. No fakt :D Jak prawdziwy stalker xD

      Usuń
  3. Sama nigdy nie robiłam. Koniecznie muszę spróbować :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę spróbować, bo ciągle mnie kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi się właśnie kończy kupna i tym razem dla odmiany zrobię sama :) Bardzo lubię tahini i nie wyobrażam sobie bez niej mojej lodówki ostatnio :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja niestety zazwyczaj ją kupuję. Zupełnie niepotrzebnie - przecież jest taka prosta do zrobienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, nie warto kupować w sklepie, lepiej zrobić ją samodzielnie w domu;)

      Usuń
  7. Domowe zrobione musi być pyszne ^^

    OdpowiedzUsuń
  8. też się przymierzam do jej zrobienia :) swoją drogą ciekawe jakby wyszła z czarnego sezamu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to nigdy nie jadłam czarnego sezamu, więc nie potrafię stwierdzić:)

      Usuń
  9. Muszę w końcu zrobić domową tahini.

    OdpowiedzUsuń
  10. A ja nie mogę przekonać się do masła orzechowego. Wiem, wiem, to dziwne, ale jadłam je raz i było jakieś takie... mdłe. Może czas dać mu drugą szansę? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie powinnaś jeszcze raz spróbować masła orzechowego, bo jest ono po prostu pyszne;)

      Usuń
  11. Nie ma to jak domowa tahini; )

    OdpowiedzUsuń

Zobacz też:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka