wtorek, 15 listopada 2016

Ciasto lubelski przekładaniec

Przepis na dzisiejsze ciasto pochodzi z bardzo starego zeszytu mojej mamy. Znane jest ono pod nazwą lubelski przekładaniec i pleśniak. Ja wolę pierwszą wersję. Odkąd pamiętam piekła go moja mama. Było to jedno z niewielu ciast, które nam smakowało.
Ciasto, chociaż składa się z kilku warstw, jest dość proste, dlatego, że wykonujemy je tylko z jednego rodzaju ciasta. Jeśli nie przepadacie za dżemem wiśniowym, możecie wymienić go na inny, ale moim zdaniem właśnie ten pasuje najlepiej:)



Składniki na blachę o wymiarach 24x27cm:

  • 600g mąka pszennej typ 650
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • 400g masła
  • 200g cukru pudru
  • 4 jajka (żółtka i białka oddzielnie)
  • 3 łyżki kakao
  • 4 łyżki cukru pudru
  • 300g (słoiczek) dżemu wiśniowego
Na stolnicę przesiewamy mąkę z proszkiem do pieczenia i siekamy ją z masłem. Dodajemy przesiany cukier puder i żółtka. Zagniatamy ciasto, tylko do połączenia składników. Ciasto dzielimy na trzy części.
Pierwszą część wałkujemy na stolnicy i przekładamy ją na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Smarujemy ją dżemem wiśniowym i wstawiamy do lodówki.
Do drugiej części dodajemy kakao i zagniatamy. Wkładamy ją i pozostałą, trzecią część do woreczków i do zamrażarki, aby stwardniały, przynajmniej na 30 minut.
Po tym czasie na blachę z pierwszą warstwą i dżemem trzemy na tarce ciasto z kakao.
Białka ubijamy na sztywną pianę. Dodajemy do nich cukier i jeszcze przez chwilę miksujemy. 
Białka wykładamy na starte, kakaowe ciasto i równomiernie je rozsmarowujemy. 
Na białka, trzemy na tarce ostatnią część ciasta.
Ciasto pieczemy przez około godzinę w piekarniku nagrzanym do 180C.
Smacznego:)

6 komentarzy :

  1. Pycha, u nas w domu ciasto znane jest jest jako pleśniak i jest świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wydaje mi się, że kiedyś miałam okazję takie ciasto próbować. Pysznie wygląda :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda super. Myślałam, że to jakaś odmiana makowca ;))

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda cudownie! Nigdy takiego nie jadłam :)
    http://rankiemwszystkolepsze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja najbardziej lubię z dżemem z czarnej porzeczki. Wypas!

    OdpowiedzUsuń

Zobacz też:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka